Hybride werken
Effectief samenwerken op afstand
Thuiswerken omdat het moet is veranderd in thuiswerken omdat (en wanneer) het kan. Hybride werken dus; een ontwikkeling die inmiddels is omarmd door een groot deel van de medewerkers. Op afstand werken was technisch al mogelijk, Het Nieuwe Werken heeft door de coronapandemie alleen een enorme boost gekregen. Steeds meer organisaties werken nu hybride. Medewerkers werken deels thuis, deels op kantoor. Dat biedt voordelen, maar óók de nodige uitdagingen. Hoe organiseer je dat in de praktijk?
Wat is hybride werken?
Hybride werken is een mix van thuiswerken en werken op locatie. Niet het kantoorgebouw maar het type werk of het doel van die dag is ‘bepalend’ voor de keuze van de werklocatie. Iedere medewerker heeft echter een eigen werkstijl en eigen voorkeuren. Vraag 10 mensen hoe ze het hybride werken zien en je krijgt 10 verschillende reacties. Want wie bepaalt nu wanneer je waar werkt en voor welke activiteiten je naar kantoor komt?
Voordelen hybride werken
De coronacrisis stelde veel organisaties voor uitdagingen, haast van de ene op de andere dag moesten medewerkers, waar het kon, thuiswerken. Inmiddels zijn we de voordelen van thuiswerken ook gaan waarderen. Minder reistijd en reiskosten, meer flexibiliteit en een betere focus; een deel van de medewerkers is gewoonweg productiever thuis. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel; hybride werken kan de werk en privébalans ten goede komen. Maar de keerzijde van de gewonnen flexibiliteit is dat de grens tussen thuis en werk vervaagt. En het is fijn als je ’s ochtend niet hoeft aan te sluiten in de file, maar die thuiswerkplek op zolder kan ook maar eenzaam zijn.
Hybride teams
Veel taken zijn goed te doen vanuit huis. Zelfs sommige banen zijn vanuit huis te doen. Een hybride vorm van werken is echter beter voor je medewerkers én de organisatie. Hoe organiseer je dat? Organisaties kiezen soms voor een 60/40- of 50/50-verdeling. Belangrijker is om afspraken met elkaar te maken over wanneer en waarvoor je naar kantoor komt. Kijk dus juist naar de kwaliteit en niet alleen naar de kwantiteit in die verdeling. Lees meer over het geheim van beter presterende hybride teams.
Werkgeluk
Er zijn genoeg rationele argumenten om te kiezen voor een bepaalde verdeling. Maar de kracht van ‘ons mensen’ zit in ons vermogen om samen te kunnen werken. Ons lichaam maakt stofjes aan waardoor we ons fijn voelen wanneer we prettig samenwerken. We ontmoeten graag andere mensen; bijkletsen de koffieautomaat, het delen van een succesje of juist een arm om iemands schouder wanneer die dat nodig heeft. Er moet daarom ook ruimte zijn voor deze ongeplande ontmoetingen. Juist dát zijn de momenten waarop zaken besproken worden die cruciaal zijn om effectief te werken.
Thuiswerkplek
Hybride werken betekent vaak thuiswerken. Het is belangrijk om ook thuis aandacht te geven aan je werkplek, werkhouding en werkstijl. Want voor je het weet heb je rug-, nek- of andere lichamelijke klachten. Bij voorkeur is je thuiswerkplek een instelbare werkplek. Om op een juiste manier thuis aan de slag te gaan biedt LIJV een Werkplekonderzoek en -training online. Via een online gesprek geeft een arbeidsfysiotherapeut van LIJV jou inzichten en instructies hoe ergonomisch thuis te werken. En mocht het nodig zijn dan komt hij zelfs bij je thuis. Kijk alvast hoe je jouw (thuiswerk)situatie kunt verbeteren en download het gratis e-book met instellingen voor je beeldschermplek thuis.
Hybride werken tips
- Bepaal de kaders. Iedereen heeft een ander beeld bij hybride werken. Er is geen one size fits all. Wat voor de ene afdeling werkt hoeft niet te werken voor de andere. Stem daarom duidelijk met je team af wat je van elkaar kunt verwachten. Bedenk als leidinggevende niet de spelregels maar maak ze samen.
- Plan fysiek samen zijn. Sommige medewerkers willen het liefst minimaal of zelfs niet naar kantoor komen. Maar voor een goed teamgevoel is fysiek samen zijn helpend. We zijn als mensen biologische wezens die fysieke ontmoetingen nodig hebben om je goed te voelen.
- Informeer elkaar. Medewerkers die veel vanuit huis werken missen informatie die terloops gedeeld wordt. Stem daarom af hoe je elkaar op de hoogte houdt. In b.v. een weekstart is het goed om stil te staan bij het delen van “wist je dat-jes”.
- Praktijk. Ga de manier van werken uitproberen. In de praktijk blijkt pas waar je tegenaan loopt. Denk ook aan maatwerk. Een collega die een lastige thuissituatie heeft, help je enorm als die vaker naar kantoor mag komen.
- Evalueer en stel bij. Plan een moment om de ervaringen van het gemaakte plan te evalueren met je team. Stel het plan bij en blijf deze cyclus herhalen.
Meer weten? Onze experts mentale fitheid vertellen je graag meer over hoe jij en je medewerkers lekker kunnen (blijven) werken, op afstand en op kantoor. Vul het formulier in en wij nemen contact met je op!