Goede nacht

Interview Germaine Schreurs, Coördinerend medewerker Intensive Care afdeling van het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Luisteren naar je mensen leidt tot betere patiëntenzorg.

Germaine Schreurs (57), Coördinerend medewerker Intensive Care afdeling van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) in ‘s-Hertogenbosch

Ik werk sinds 1985 vol enthousiasme in het JBZ ziekenhuis op de IC afdeling. Ik ben begonnen als IC-verpleegkundige en werk nu als operationeel leidinggevende. Ik plan de dienstroosters samen met een collega, zorg voor vervanging bij ziekte, coach medewerkers, kortom ik zorg dat alles goed blijft lopen en werk op drukke tijden mee. Vroeger draaide ik onregelmatige diensten, ook veel nachtdiensten, dat vond ik ideaal om te combineren met mijn gezin met kinderen, die merkten dan niet dat ik werkte. Nu werk ik op kantoortijden. Slapen is niet zo mijn ding, dat is altijd matig geweest en gebleven. Maar aan energie geen gebrek hoor, ik geniet elke dag volop van mijn werk.

Onze manier van roosteren werkt voor ons

Wij hebben een eigen manier van roosteren hier. Elke maand delen we de diensten in voor 2 maanden later, dus in januari maken we het rooster voor maart. Als eerste dienen alle, ca 80, medewerkers hun voorkeursdiensten in via een app. Iedereen kan het aantal benodigde nacht-, avond en vroege diensten en de noodzakelijke bezetting in de weekenden zien. Sommige mensen dienen veel verzoeken in, anderen weinig. Vaak heeft dat te maken met omstandigheden thuis, zoals een onregelmatig werkende partner, verjaardagen, gesprekken op school voor de kinderen, sportactiviteiten, andere hobby’s of sociale activiteiten. Medewerkers mogen per maand maximaal 4 rode verzoeken indienen en een onbeperkt aantal ‘gewone’ voorkeuren. Rode verzoeken zijn ‘heel belangrijke wensen’.

Wij zien al die voorkeuren in ORTEC planJBZ, ons digitale systeem en ons streven is om er zoveel mogelijk te honoreren. Als dat niet lukt, nemen we, alleen bij rode aanvragen, altijd even contact op om het te overleggen. Zo ontstaat wederzijds begrip voor elkaar. Het vergroot de flexibiliteit. We vullen de diensten aan en laten via diezelfde app weten wanneer het rooster klaar is.

We hebben de vaste regels over feestdagen, vast aantal nachtdiensten achter elkaar en dat soort dingen losgelaten. Iedereen werkt gemiddeld wel 2 weekenden per maand, maar dat kunnen ook 4 zondagen zijn, omdat iemand op zaterdag competitie speelt bijvoorbeeld.

Onze manier van roosteren noemen we zelf sociaal roosteren. Onze medewerkers hebben gekozen voor deze vorm, waarbij mijn collega en ik het rooster verder opvullen nadat ze zelf hun voorkeuren hebben ingediend. Daarna geven we het rooster vrij. Er wordt dan natuurlijk nog wel wat geruild, maar niet heel veel. Wij kennen onze medewerkers inmiddels, dus kunnen goed inschatten wat zij willen en -kunnen.

Natuurlijk streven we naar voorwaarts roterend rooster, met een aanbevolen aantal diensten achter elkaar. Onze ervaring is dat mensen toch hun eigen voorkeuren hebben, die niet altijd voldoen aan de richtlijnen van gezond roosteren. Zolang zij er zelf blij mee zijn, energiek blijven en niet ziek worden, vinden we dat hier prima. We hebben een verzuimpercentage van 2%, dat bevestigt dat het zo ook kan.

Er is een grote bereidheid om elkaar te helpen

Ik vind het heel belangrijk dat er aandacht en een luisterend oor is voor onze medewerkers. Het team groeit hierdoor. Dat merken we aan een grote bereidheid om elkaar te helpen. Iedereen heeft hier, naast eigen taken, ook een extra verantwoordelijkheid in een werkgroep, omdat we kwaliteit, innovatie en blijven leren en ontwikkelen belangrijk vinden. Het is noodzakelijk om duurzaam goede zorg te kunnen leveren. We hebben bijvoorbeeld een werkgroep nazorg, kwaliteit, ontruiming, beademing, tevredenheid en ga zo maar door.

Wij bieden ondersteuning maar iedereen moet het zelf doen

In de nacht bieden we de mogelijkheid om een powernap doen. De één doet dat vroeg in de nacht, de ander later, dat regelt zichzelf. Er zijn ook medewerkers die na de nacht even gaan slapen hier, omdat ze dan veiliger naar huis kunnen rijden. Onlangs zijn we ook begonnen met het aanbieden van gezonde voeding voor in de nacht. We merken dat medewerkers hier blij mee zijn, zij ervaren beduidend minder maag- en darmklachten en zijn tevredener met zichzelf omdat ze minder snoepen.

Ik blijf hier zeker tot aan mijn pensioen werken want ik kan me geen mooier werk voorstellen. Ik mag de zorg voor onze patiënten combineren met zorg voor onze medewerkers. Daar krijg ik echt energie van en een super voldaan gevoel.

Tip: luister naar je mensen, stel die centraal in plaats van de patiënt. Juist daardoor wordt de zorg voor je patiënten beter.

Zitten jouw medewerkers lekker in hun vel? Dan zitten ze beter op hun plek - letterlijk en figuurlijk. Dat uit zich in meer werkplezier, meer motivatie, meer betrokkenheid, betere prestaties en een duurzamere inzetbaarheid.