Goede nacht

Interview Niek Smits, Chefkok koude keuken bij Hutten

Het werk van onze mensen in onzichtbaar voor de buitenwereld, maar niet voor ons.

Niek Smits (43) werkt sinds 4 jaar als Chefkok koude keuken bij Hutten. Dit valt onder Hutten Catering & Horeca. Zijn team bestaat uit 60 mensen.

De koude keuken levert producten aan voor event- en bedrijfscatering. We werken in dag-, avond- en nachtploegen, dus het gaat 24 uur door bij ons. Want we leveren altijd  vers gemaakte producten aan onze klanten.

Het mooie aan mijn werk als leidinggevende vind ik de omgang met mijn mensen. Ik wil mensen inspireren en motiveren. Dat betekent dat ik de regels en wetten in de onze onderneming, die belangrijk zijn voor de kwaliteit van onze dienstverlening, moet handhaven op een manier waardoor mensen begrijpen waarom ze er zijn. En ik wil mensen het gevoel geven dat ze alles bij me kwijt kunnen. Dat vraagt een persoonlijke benadering, want iedereen is anders.   

Ons werk vraagt flexibiliteit

Klanten kunnen bij ons tot 15.00 uur bestellen, dan garanderen wij dat zij de volgende dag hun producten verse gemaakt in huis hebben. Voor bedrijfscatering is dat redelijk voorspelbaar, maar bij eventcatering zie je veel meer pieken en dalen. Dat maakt dat we erg afhankelijk zijn van de flexibiliteit van ons personeel. 

Ik besteed daarom veel tijd aan werving en selectie van ons personeel. Mensen die bij ons solliciteren moeten duidelijkheid krijgen, zodat ze weten waar ze aan beginnen. Daarom kijk en luister ik heel goed naar wat de wensen en mogelijkheden zijn van sollicitanten en stem ik die nauwkeurig af op onze behoeften, die we ook zeer concreet formuleren. We zoeken niet iemand voor 2 dagen, nee, we zoeken iemand voor dinsdag van 8.00 tot 15.00 uur en donderdag van 18.00 tot 2.00 uur. 

Daar blijft het niet bij. Potentiële kandidaten draaien daarom altijd een dag mee. Ik wil dat ze ervaren hoe het is om bij ons te werken, dat kun je niet vertellen, dat moet je zien en voelen. We maken afspraken op maat met onze nieuwe medewerkers. De ochtenddiensten beginnen bijvoorbeeld niet standaard om 7.00 uur voor iedereen, want sommigen willen eerst hun kinderen naar school brengen of doen mantelzorg voor familieleden. Wij bieden die mogelijkheid, want anders houden die mensen het toch niet vol. Flexibel zijn werkt bij ons dus aan 2 kanten. 

Nachtdiensten zijn minder makkelijk in te vullen

Het is lastiger om mensen te vinden die nachtdiensten willen draaien. Vaak zijn dit beginnende jongeren of moeders die wat extra willen verdienen. Mensen die langer in de nachten werken, hebben daar iets mee, ik kan niet goed uitleggen wat dat is.  Je werk is onzichtbaar voor de wereld van overdag. Persoonlijke aandacht en sfeer is juist dan van belang, dat maakt het werk leuker. Dat bieden we via onze teamleiders. Dat zijn veelal mensen die vanuit nachtwerk ‘opgeklommen’ zijn, dus die weten waar ze het over hebben. Ik ga zelf ook van tijd tot tijd kijken en een praatje maken, om mensen te laten voelen dat ze gezien en gewaardeerd worden. 

We merken dat het werktempo ‘s nachts lager ligt en dat men minder alert is, logisch natuurlijk. Daarom werken we veel met parttimers en stemmen we ook hier de voorkeur van medewerkers nauwkeurig af op onze behoeften. De één werkt drie nachten, een ander twee of vier. Ook zijn de werkzaamheden ‘s nachts eenvoudiger. 

De gelukswijzer

Op onze website geven we aan dat Hutten een bedrijf is met als visie de beste, de leukste en de gelukkigste. Bij Hutten gaat het over mensen, over ruimte, over vertrouwen geven en er vertrouwen in hebben. Daarom spreken wij niet over werknemers of collega’s, maar over samenwerkers. We hebben elkaar nodig om tot resultaat te komen. 

Om de daad bij die woorden te voegen werken we met de gelukswijzer. Periodiek vullen onze medewerkers vragen in over werkgeluk, werkinhoud, talentontwikkleing en omgang met collega’s & leidinggevende. De input daarvan bespreken we tijdens de persoonlijke functioneringsgesprekken. We evalueren dan niet alleen het werkgeluk en het functioneren op korte termijn, maar ook op lange termijn. Het gaat in die gesprekken ook niet alleen over die ene persoon, maar over het hele team. Zo helpen we en sturen bij waar nodig. 

Mijn motto: Zorg goed voor jezelf en verlies de mensen om je heen niet uit het oog, samen maken we er het beste van.

Zitten jouw medewerkers lekker in hun vel? Dan zitten ze beter op hun plek - letterlijk en figuurlijk. Dat uit zich in meer werkplezier, meer motivatie, meer betrokkenheid, betere prestaties en een duurzamere inzetbaarheid.