Blog: Het is de toon die de muziek maakt.

Het verschil maken

We zijn gestart om onze ergocoach opleiding helemaal online te verzorgen. Goed om te merken dat steeds meer medewerkers de belangrijke taak op zich nemen om collega’s te helpen gezond te blijven. Iedereen heeft zo zijn reden om mee te doen met de opleiding. De een haalt bijvoorbeeld enorm veel voldoening uit het feit dat hij straks collega’s kan helpen, de ander heeft misschien wel zelf ooit ondervonden hoe het is om klachten te hebben of vindt het gewoon interessant om mee te doen. Wat de reden ook is, de gemene deler is dat iedereen het verschil wil maken voor een ander.

Wat en hoe

De taak van ergocoach behelst natuurlijk veel meer dan collega’s leren hoe zij hun werkplek goed instellen. Je adviseert, motiveert en coacht… soms gevraagd, soms ongevraagd. Niet iedere collega zit te wachten op goedbedoelde adviezen. Al ben jij heilig overtuigd van de waarde van wat jij bedacht hebt, het kán wel eens weerstand oproepen. Vooral wanneer het een ongevraagd advies is.

Weerstand

Een gevleugde uitspraak is: het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. En zo is het ook écht. Hieronder mooi voorbeeld:

Na de eerste opleidingsdag stortte één van onze deelnemers zich vol overgave op haar kersverse rol als ergo coach. Tijdens een wandeling naar het koffieapparaat, viel haar oog dan ook op een collega die ‘helemaal verkeerd’ zat. Met ongetwijfeld de beste bedoelingen en vol vertrouwen stapte ze op hem af en vertelde hem wat hij ‘fout’ deed en hoe het beter ‘moest’.

Misschien herken je het wel? Zodra iemand tegen mij zegt dat ik iets ‘moet’, schiet ik in de weerstand. Ook deze collega zette de hakken in het zand en weigerde zijn werkplek aan te passen.

Het is de toon die de muziek maakt

Tja, het is de toon die de muziek maakt. Je bent je echter niet altijd bewust van de toon waarop je iets zegt. In het bovengenoemde voorbeeld zou je de toon ‘belerend’ kunnen noemen. Het is soms best lastig om de juiste toon te vinden. Hoe zorg je er voor dat jouw boodschap overkomt bij de ander en niet zijn doel voorbij schiet? Niet voor niets is communicatie een belangrijk onderdeel van onze ergo coach opleidingen. We gebruiken hierbij technieken die ontleend zijn aan Motivational Interviewing.

De juiste toon

Iedereen is en blijft verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes en gedrag ten aanzien van zijn gezondheid. De juiste toon sla je dan ook niet aan door te overtuigen, maar door de eigen motivatie te vergroten… door jawel, motiverende vragen te stellen. Hierdoor kan iemand zijn eigen overtuigingen en mening met betrekking tot zijn gezondheid helder krijgen en persoonlijke keuzes maken. Keuzes waar hij volledig achter staat en commitment voor heeft. Dat laatste is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle gedragsverandering.

Met en van elkaar leren

Om terug te komen op het praktijkvoorbeeld waarin de deelnemer iets te voortvarend aan de slag ging. Door deze situatie te delen tijdens de tweede opleidingsdag, ontstond er ruimte om met en van elkaar te leren. Dat was geweldig en ontzettend waardevol voor iedereen.

Met de juiste communicatietools ‘in the pocket’, de opgedane kennis over de werking van schouders en rug, over het ontstaan van klachten én het instellen van de werkplek, hebben de deelnemers nu alles in huis om hun rol als ergo coach niet alleen succesvol maar vooral met veel plezier te vervullen.

Trainer / coach & Expert leefstijl

Karin Terpstra

Lees hier meer over onze trainingen, workshops en coachingstrajecten.

Wil je wat meer informatie over onze oplossingen? Vul het formulier in en wij nemen contact met je op!

Zitten jouw medewerkers lekker in hun vel? Dan zitten ze beter op hun plek - letterlijk en figuurlijk. Dat uit zich in meer werkplezier, meer motivatie, meer betrokkenheid, betere prestaties en een duurzamere inzetbaarheid.