“De wereld verandert snel” is een uitspraak die we bij LIJV vaak gebruiken. Niets nieuws dus. Toch lijkt de versnelling van veranderingen toe te nemen. En juist dat vraagt om vertraging. Door de coronacrisis vroegen we een enorme flexibiliteit van onszelf. Voor de een was dat niet ingewikkeld, of viel de verandering zelfs geweldig goed. Voor anderen was de coronacrisis juist ontzettend complex. En ondanks de huidige thuiswerkadviezen zijn we nu onderweg naar de volgende verandering; hybride werken. Het leven in een constant veranderende, complexe wereld met veel onzekerheden (VUCA), is voor veel mensen een flinke klus. Hoe houd je je team energiek en inzetbaar?
Hybride werken
We gingen van ‘altijd op kantoor’ naar ‘volledig thuiswerken’. We werden helemaal online vanuit onze home-office. En nu is de volgende grote verandering al weer ingezet. We mogen weer vaker naar kantoor maar we willen ook vasthouden aan de voordelen van het thuiswerken. Werken in een hybride vorm dus.
Maar wat is nu helemaal dat ‘hybride werken’?
Het is goed om hier niet te vluchtig op te antwoorden en even te vertragen. Vraag 10 mensen hoe ze het hybride werken zien en je krijgt 10 verschillende reacties. Want wie bepaalt nu wanneer je waar werkt en hoeveel dagen je op kantoor komt? Hoe zien vergaderingen eruit? Mag je ook langer dan je vakantie in het buitenland verblijven om van daaruit te werken (is Working From Anywhere ook echt ‘from anywhere’)? Kortom wat mag je van elkaar verwachten.
Sta stil bij wat hybride werken voor jouw team betekent. Zoek samen naar werkafspraken. Want onduidelijkheid en niet overeenkomstige verwachtingen kosten mensen een bak aan energie.
5 tips voor energieke hybride teams
# 1 Bepaal de kaders
Zoals gezegd, iedereen heeft een ander beeld bij hybride werken. Er is geen one size fits all. Wat voor de ene afdeling werkt hoeft niet te werken voor de andere. Stem daarom duidelijk met je team af wat je van elkaar kunt verwachten. Bedenk als leidinggevende niet de spelregels maar maak ze samen. Vraag om input uit je team en hak uiteindelijk knopen door waar het team er niet uit komt.
# 2 Plan fysiek samen zijn
Sommige medewerkers willen het liefst minimaal of zelfs niet naar kantoor komen. Maar voor een goed teamgevoel is fysiek samen zijn helpend. We zijn als mensen biologische wezens die fysieke ontmoetingen nodig hebben om je goed te voelen. In tegenstelling tot thuis, zijn er bij samenwerken op kantoor ook informele en niet-geplande contacten tussen mensen. Je weet dan meer van elkaar en begrijpt elkaar beter. Dat helpt voor het teamgevoel.
# 3 Informeer elkaar
Medewerkers die veel vanuit huis werken missen informatie die terloops gedeeld wordt. Zo kan er een kloof ontstaan tussen mensen die veel thuiswerken en mensen die veel op kantoor zijn. Stem daarom af hoe je elkaar op de hoogte houdt. In b.v. een weekstart is het goed om stil te staan bij het delen van “wist je dat-jes”.
# 4 Praktijk
Ga de manier van werken uitproberen. In de praktijk blijkt pas waar je tegenaan loopt. Denk ook aan maatwerk. Een collega die een lastige thuissituatie heeft, help je enorm als die vaker naar kantoor mag komen.
# 5 Evalueer en stel bij
Plan een moment om de ervaringen van het gemaakte plan te evalueren met je team. Stel het plan bij en blijf deze cyclus herhalen.
Trainer / coach & expert Mentaal herstel
Lees hier meer over onze trainingen, workshops en coachingstrajecten.
Wil je wat meer informatie over bijvoorbeeld onze Mentaal fit oplossingen? Vul het formulier in en wij nemen contact met je op!