Van willen naar doen in 4 stappen

Blog: Irma Leijten, trainer / coach en expert Slaap bij LIJV

2020 is al enkele weken een realiteit. En dus laat ik ‘gelukkig nieuwjaar’ achterwege…dat kan echt niet meer. Maar ik wens je stiekem wel: een goede gezondheid, veel gezelligheid, geluk, succes en liefde, kortom: alle goeds voor 2020! En bovenal wens ik je goede nachten toe en een uitgerust gevoel bij het wakker worden.

Goede voornemens

Het nieuwe jaar is traditioneel verbonden met goede voornemens. Misschien heb of had jij ze ook? Je wil dingen anders gaan doen, om je leven nét wat beter, mooier of energieker te maken. Zo wil je misschien meer bewegen, stoppen met roken of minder chocolade eten, omdat je gezond wil blijven, beter wil slapen en je fitter wil voelen. Het is een investering in jezelf.

Let’s kick some *ss!

De eerste week ga je voortvarend van start. Sterker nog, je gaat werkelijk als een speer. In week twee betrap je jezelf erop dat je af en toe ‘smokkelt’. En na een kleine drie weken ‘lukt het toch niet’ en gooi je de handdoek in de ring. Herkenbaar? Voor veel mensen in ieder geval wel. Slechts 8 procent slaagt erin de voornemens vol te houden, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Vreemd hè? Want de motivatie is er, je wil écht fitter zijn, beter slapen en gezonder leven. En ook de kennis heb je in huis. Je wéét wat je beter anders kunt doen. Toch lukt het 92% van ons niet om de goede voornemens vol te houden. Hoe komt dat?

Ambivalentie

We blijven vaak, al dan niet bewust, heen en weer hobbelen tussen “Ja, ik wil want…” en “Nee, want dan…” Ambivalentie noemen we dat. Het is het conflict dat je voelt als je iets wel wil, en tegelijkertijd niet. Een voorbeeld:

Eigenlijk zou ik een half uur eerder naar bed willen, want dan voel ik me de dag erna fitter, maar als ik dan ’s avonds wat aan het rommelen ben, TV kijk of iets op mijn telefoon zit te doen, dan vind ik het moeilijk om te stoppen. En jammer dat de avond maar zo kort is’.

of

Ik zou wel willen investeren in een slaaptraining, maar ik ben bang dat dit ook niet helpt en ik weet niet of ik nog een teleurstelling aankan.”

Ambivalentie is een normale stap op weg naar verandering. Elke verandering brengt namelijk voordelen, maar ook nadelen met zich mee. Bij bovenstaande voorbeelden zouden die voor- en nadelen er zo uit kunnen zien:

Een half uurtje eerder naar bed gaan levert je voordelen op: je bent de dag erna fitter, kunt meer dingen doen je je wil doen of hebt gepland, je geniet meer van de dag en hebt daardoor die avond erna een tevreden gevoel over die dag. Maar hoe ga je om met je teleurstelling dat je avond korter is, dat je ’s avonds eerder moet stoppen met dingen die je altijd doet?

Investeren in een slaaptraining betekent een kans op goede nachten, meer energie, gezondheid en betere prestaties. Maar, je wordt wel geconfronteerd met je angst voor een teleurstelling. Het vraagt oefening, naar jezelf durven kijken en omgaan met het ontbreken van garantie op succes.

Van willen naar doen in 4 stappen

Willen veranderen is één ding, daadwerkelijk doen is een tweede. Wil je bij die 8% horen die het lukt de goede voornemens vol te houden en te laten slagen? Hieronder 4 stappen om van willen, doen te maken.

Stap 1
Noteer heel concreet de verandering die je eventueel wil doorvoeren.
Bijvoorbeeld: ik wil vroeger naar bed : Op maandag-, woensdag- en donderdagavond lig ik voortaan om 22.30 uur in bed. Noteer daarna de voor- en nadelen van het doorvoeren van de verandering zoals in dit schema.

Stap 2
Noteer achter elk punt een cijfer voor de waarde die je hieraan hecht ( 1= weinig waarde, 10 = veel waarde).

Je ziet dan de voors en tegens op een rijtje + de waarde dat elk item voor jou heeft. Het helpt je om een goede, doordachte keuze te maken.

Stap 3
Bekijk het ingevulde schema vervolgens met aandacht. Laat elke zin en daaraan gekoppelde waarde tot je doordringen. Merk op wat er met je gebeurt als je dit ambivalentie-schema doorneemt. Het kan zijn dat je denkende brein in actie komt, maar er is misschien ook een gevoel wat opborrelt. Kijk nieuwsgierig naar wat er gebeurt en noteer dit.

Stap 4
Mogelijk zie je ineens het licht en weet je wat jouw besluit is. Zo niet, kies dan bewust en noteer waarom je deze keuze maakt. Daarna deel je het besluit met een paar mensen om je heen. Hierdoor is het niet langer een voornemen, maar een bewuste keuze die bestaansrecht heeft. Bewaar dit schema zodat je bij twijfel of wanneer het even tegen zit, jouw motivatie (her)vindt om door te gaan. Zo kom je verder, écht!

Hulp nodig?

Durf jij te hopen op goede nachten in 2020? Heb je hulp nodig bij je keuze of besluit? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Irma Leijten
Trainer / Coach & Expert Slaap

Wil je meer weten over slaapcoaching? Vul het formulier in en wij nemen contact met je op.

Trainer / coach & expert Slaap

Irma Leijten

Zitten jouw medewerkers lekker in hun vel? Dan zitten ze beter op hun plek - letterlijk en figuurlijk. Dat uit zich in meer werkplezier, meer motivatie, meer betrokkenheid, betere prestaties en een duurzamere inzetbaarheid.