Het lijkt een paradox; hybride werken is omarmd door het overgrote deel van de medewerkers. Uit onderzoek van TNO blijkt dat 8 op de 10 (deels) thuis wil blijven werken. Aan de andere kant geven óók veel medewerkers aan de echte verbinding te missen. En dat is niet zo vreemd. Mensen zijn biologische wezens. Wij ontmoeten graag andere mensen. En elkaar ontmoeten doen we nu minder vaak, en anders. Dit heeft invloed op je team. Sterker nog; dit heeft invloed op de prestaties van je team. Hoe zorg je er als leidinggevende nu voor dat je de teamspirit houdt? En dat je mensen gemotiveerd en energiek blijven?
Productiviteit
De gedwongen verandering van thuis moeten werken stelde ons voor uitdagingen. Tegelijkertijd zijn we de voordelen van thuiswerken ook gaan waarderen. Minder reistijd, meer flexibiliteit en een betere focus; een deel van de medewerkers is gewoonweg productiever thuis. Op lange termijn schuilt er wel een gevaar achter dat ‘productieve thuiswerken’. Te veel thuiswerken kan een negatief effect hebben op het welzijn van de medewerker. Uitval of erger nog verzuim, liggen dan op de loer. De productiviteit neemt dan vanzelfsprekend ook af.
Teambelang voorop
Al zijn veel taken goed te doen vanuit huis, een hybride vorm van werken is beter voor je medewerkers én de organisatie. Maar hoe organiseer je dat in de praktijk? Iedere medewerker heeft een eigen werkstijl en eigen voorkeuren. Het is goed om daar naar te luisteren, maar het teambelang blijft voorop staan. Ik hoor regelmatig dat organisaties hebben gekozen voor een 60/40- of 50/50-verdeling. Belangrijker is om afspraken met elkaar te maken over wanneer en waarvoor je naar kantoor komt. Medewerkers zijn dan gemotiveerder om de rit naar ‘de zaak’ te maken.
Ongeplande ontmoetingen
Er kunnen genoeg rationele argumenten zijn om te kiezen voor een bepaalde verdeling. Maar er moet ook ruimte zijn voor ongeplande ontmoetingen. Juist dát zijn de momenten waarop zaken besproken worden die cruciaal zijn om effectief te werken. In deze ontmoetingen gaat het ook over wat er bij de mensen speelt. Even bijkletsen ‘bij de koffieautomaat’, het delen van een succesje of juist een arm om iemands schouder zijn waardevol en een voorwaarde voor optimaal presterende teams. Zie het als het cement voor de bouwstenen. Als je cement op orde is krijg je een stevig team.
High fives & chest bumps
Dat een arm om iemands schouder of het delen van succes je team ook echt succesvoller maakt is onlangs bevestigd door een Amerikaans sportonderzoek. Dit onderzoek toont aan dat NBA teams waarbij de basketballers elkaar vaker (niet-seksueel) aanraken, bijvoorbeeld door een high five, vaker winnen. Mijn advies luidt nu niet om elke positieve klantervaring te onderstrepen met een ‘chest bump’. Aanrakingen moeten natuurlijk wel passen in de context. Daarnaast zijn veel mensen, post-corona, nog niet gecharmeerd van lichamelijk contact. Dat betekent mogelijk alleen maar meer stress. Wat ik wil zeggen is, onderschat het belang van de ‘zachte’ factoren binnen organisaties niet.
De kracht van samenwerken
Wij mensen zijn dus biologische wezens. Onze kracht zit in ons vermogen om samen te kunnen werken. Ons lichaam maakt stofjes aan waardoor we ons fijn voelen wanneer we prettig samenwerken. We voelen ons dan energiek en het stressniveau daalt. Als leidinggevende heb je daar grip op. Twee zaken die daarin belangrijk zijn, zijn het uitspreken van waardering en het geven van vertrouwen. Houd je daar rekening mee als leidinggevende, dan functioneren individuele medewerkers én je team beter.
High five!
Trainer / coach & expert Mentaal herstel
Lees hier meer over onze trainingen, workshops en coachingstrajecten.
Wil je wat meer informatie over bijvoorbeeld onze Mentaal fit oplossingen? Vul het formulier in en wij nemen contact met je op!