Thuiswerken is de nieuwe realiteit, ook voor mij. Sommigen vinden het fantastisch, anderen vinden het ronduit afschuwelijk. Ik zit er een beetje tussenin. LIJV verzorgt tegenwoordig vrijwel alle trainingen online. In het begin, nog maar een half jaar geleden, dacht ik: Serieus? Online? Dat is toch niks. Maar de wereld is veranderd dus zat er niets anders op, ik veranderde mee.
Onwennig
De eerste webinars en online trainingen waren nog wat onwennig. “Zien jullie mij? Ja, ik zie je mond bewegen maar hoor niks. Oh ja, nu wel!” “Je moet scherm delen nog even aanzetten.” Oefening baart kunst zo bleek. Slides delen tijdens een online training, muten, un-muten… inmiddels is het gesneden koek.
Amper de deur uit
Onze online trainingen zijn inmiddels ook door veel onze opdrachtgevers ‘omarmd’. Dit betekent wel dat ik de deur nog maar amper uit kom. Het kantoorleven heeft zich verplaatst naar de huiskamer. Ik hobbel vanuit m’n home office de hele dag van teamsessie naar teamsessie. Zowel met de collega’s als met relaties.
Ik heb het rijk niet alleen. Ook mijn vrouw werkt vanuit huis. De twee oudste kids hebben alléén nog maar online les. Inderdaad, dus veel op het thuishonk. Alleen onze jongste telg stapt dagelijks nog op haar fiets om naar school te gaan. Maar ook zij is ’s middags weer thuis.
Met je partner thuiswerken is een gezonde uitdaging. Maar met het héle gezin… “Wat eten we vanavond? Waar ligt dat shirt mam? Wie ruimt even de vaatwasser uit?” Reuzegezellig allemaal maar best rommelig 😉.
Al die online trainingen met op de achtergrond een huis vol mensen die hun eigen ding doen, kosten me meer energie dan normaal. De grens tussen werk en privé verwatert omdat werk en privé zich afspelen tussen dezelfde vier muren. De neiging om na ‘werktijd’ toch nog even iets af te maken of op een vrije dag m’n werkmail vlug te checken is hierdoor af en toe lastig te onderdrukken.
De grens bewaken
Hoe bewaak ik de grens tussen werk en privé? Dat is lang niet altijd even eenvoudig. In de basis is dit een timemanagement vraag. Welke uren van de dag wil ik waar aan besteden? Als die keuze helder is leg je in ieder geval een fundament. Daarna komt de uitdaging om je daar in de regel aan te houden. Hierbij helpt het model van Hoogleraar Eberspächer je, met zijn cirkels van aandacht. Ik probeer mijn werk en privé verstoorders op te delen in interne- en externe verstoorders.
De externe zijn in mijn geval overdag mijn kinderen en vrouw die dingen aan mij vragen. Maar ook de rommel in huis die daar toch écht ligt. Na werktijd is dat m’n werklaptop die ik zie liggen of een ‘pingeltje’ op mijn telefoon. Deze verstoorders kun je met een paar slimmigheidjes beter kanaliseren.
De interne afleiders, mijn eigen gedachten, zijn ingewikkelder. Daarover een andere keer meer.
5 praktische tips
De volgende praktische tips om je werk-privé balans beter te organiseren wil ik graag met je delen:
- Bedenk op welke uren je precies wilt werken en maak dat duidelijk op je werk en thuis.
- Maak voor en na je werkdag een korte wandeling. Alsof je woon-/ werkverkeer hebt.
- Ga thuis op een plek zitten waar je zo min mogelijk dingen van thuis ziet of hoort.
- Zet meldingen op je telefoon uit zodat je leeft en niet teveel geleefd wordt.
- Maak er een gewoonte van om einde dag je ‘home office’ op te ruimen en zoveel mogelijk uit zicht te brengen. Zo word je ook niet verleid om ‘s avonds toch nog even je werk e-mail te checken omdat ‘de laptop er nu toch staat’.
Vanuit LIJV geven we online trainingen voor het beter bewaken van de werk-privé balans. Voor meer informatie neem contact op met Paul van Haaren.
Trainer / coach & expert Mentaal herstel
Lees hier meer over onze trainingen, workshops en coachingstrajecten.
Wil je wat meer informatie over bijvoorbeeld onze Mentaal fit oplossingen? Vul het formulier in en wij nemen contact met je op!